maandag 31 augustus 2009

Back to the 20th century






Een van de hoogtepunten van Antwerpen is voor mij een rondwandeling door de wijk Zurenborg (Berchemse gedeelte). Meestal begint onze wandeling bij een gezellig café op de Draakplaats. De naam weet ik helaas niet meer. Het café heeft in iedergeval een groot terras buiten en binnen een felgekleurde gele en blauwe wand. Ook hangen er enorme kroonluchters en heeft het een gezellig 70s hoekje, waar je op een oude leren bank, onder het licht van een gebloemde schemerlamp, een van de vele uitgestalde tijdschriften kan lezen.  Wanneer je op de Draakplaats loopt, weet je precies welk café ik bedoel. Je kan hier in iedergeval een heerlijke kop koffie drinken en ook 's avonds voor een redelijk bedrag dineren. Na de koffie met appelgebak lopen wij altijd de Cogels-Osylei af, daarna rechtsaf de Pretoriastraat in en vervolgens weer rechtsaf de Velodroomstraat in. Uiteindelijk kom je weer uit op de Draakplaats. Onderweg kom je prachtige tegelplateaus tegen met de vier jaargetijden. Voor liefhebbers van architectuur, fotografie, maar ook voor levensgenieters is deze wijk een echte aanrader! Als je er, zoals wij, rondloopt op een mooie zonnige dag, voel je je de koning te rijk! De wijk is zo bijzonder omdat je er veel huizen in Art Nouveau en Jugendstil stijl ziet, maar ook in de Klassieke en Ecclectische stijl. Bovendien ademt de wijk schoonheid en rust uit en waan je je even terug in de 20e eeuw.


For me one of the highlights of Antwerp is a walk through the Zurenborg quarter (district Berghem).  Our starting point is a beautiful café with terrace on the 'Draakplaats'.  Inside the café there is a bright yellow and blue wall. Some big chandeliers illuminate the rooms. It also has a cosy 70s corner with a brown leather sofa, a cheerful floral light and lots of magazines to read. You can drink a cup of coffee here with delicious apple pie or have dinner in the evening. The prices are very reasonable and the food is good. Unfortunately I have forgotten the name of the café, but when you are on the '\Draakplaats', you know exactly which café I mean. Our walk continues through the Cogels-Ocylei. At the end we turn right into the Pretoriastraat, after about 100 meters you turn right again into the Velodroomstraat. You can follow this street to the Draakplaats, your starting point. I can recommend this walk not only to lovers of architecture and photography, but also to lovers of beautiful things. When you take a walk there on a sunny summer morning like we did, you feel very rich! The quarter is so special because you can find a lot of houses from the Belle Epoque period especially in the Jugendstil/Art Nouveau, classical en ecclectic style. But...it's not only the houses, it's the whole atmosphere, stillness, the beautiful old trees, the birdsong that takes you back into the 20th century.

13 opmerkingen:

  1. Dear Madelief,

    I hadn´t known that Antwerpen is such a beautiful town. I´m absolutely impressed and wish I can visit it in the future. I love ironware and nostalgic architecture so much! And the green dresser on the third picture is really adorable. So much thanks for sharing these beautiful pictures with us!

    Our new garden is not big but much work and much fun too. I want to have some roses and hydrangeas and other plants and think next year it looks much more better than yet. I will got a little pond (don´t know if it is the right word) filled with water and sea roses. I think it will be a romantic garden.

    lovely greetings from germany,
    rosenresli

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie plaatjes heb je gemaakt.
    Heb er echt van genoten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Schitterende foto´s alweer! We zouden die Berchemse wijk eens moeten aandoen, want mijn man is helemaal fan van de Art-Nouveau-periode en -stijl. Hij smeedt zelf ook van dit soort trapleuningen zoals op de onderste plaatjes. In deze wijken zit duidelijk heel wat geld... :D
    Groetjes, Marjolijn

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk heerlijk die foto's van je Madelief. Ik loop gewoon mt je mee.
    Groeten van Riet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dear Madelief,
    thank you for all this wonderful pictures - Antwerpen is so great!!!!!
    Have a very nice week,

    Hugs Jade

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dear Madelief,
    so many great pictures! it makes you fell as if you were there. love the details you shot, specially the ones on stairs. Everything looks so calm! Have a great week,
    Rosa

    BeantwoordenVerwijderen
  7. mooie foto's heb je gemaakt
    Is Berchem niet het gedeelte waar zoveel joodse mensen wonen?
    daar zijn wij regelmatig geweest omdat daar een glaskralengroothandel zat/zit!
    een heel mooi en oud gedeelte!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Madelief, je foto's zijn weer prachtig! Ik ben zo dol op deze stijl, wat moet het zalig zijn om in deze buurt te wonen laat staan in zo'n prachtig huis.
    groetjes Jannet

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Antwerpen is mooi !!En de mensen die een zulk prachtig huis wonen, die boffen maar !!

    Het word tijd dat we er weer eens naar toe gaan.

    Groetjes Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  10. First time visiting your wonderful blog!
    Your photos are so inspiring! Thanks for sharing!

    ENJOY LIFE`S SIMPLE TREASURES,
    DEBBIE MOSS

    BeantwoordenVerwijderen
  11. haha...ik dacht dat ik heel antwerpen gezien had maar geen een foto van jou komt mij bekend voor, hihi...antwerpen toch groter als ik dacht. bedankt voor je mooie foto`s!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ha Madelief.
    Dank je wel voor je lieve commentaren op mijn blog. Holland promotor, wat leuk. Sinds ik ben gaan bloggen kijk ik geloof ik andrs naar dingen en vraag ik me af hoe anderen het zullen vinden.Buitenlanders zijn benieuwd naar ons land en ik vind het ook leuk naar andermans blog te kijken.En er is nou nog zoveel van buiten te melden en te fotograferen. Van de winter zal dat anders zijn. Maar zover zijn we nog niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ja daar ben ik ook weer. Je brengt me weer op allerlei ideeen. Bedankt. Over in de kano op het Hollands Diep, dat lijkt me echt eng. Die grote binnenvaartschepen kunnen niet even opzij , ja dat is schommmelen. Als je nog eens wil kan je beter op het Haringvliet gaan varen daar is bijne geen scheepvaartverkeer want die grote boten gaan voorbij Willemstad de sluis in. Onze zeilboot was 8.30 meter. Maar die schommelde ook hoor.

    BeantwoordenVerwijderen

Thank you for your lovely words.